1

Téma: Protihlukové stěny kolem tratě

Dobrý den,
zajímalo by mne, zda se někdy v Brodě postaví protihlukové stěny kolem tratě. Dnes se bez nich nerekonstruuje žádná stanice, musí být součástí projektu, ale Brod byl myslím jedna z prvních rekonstruovaných stanic na 1. koridoru, takže tato povinnost ještě nebyla. Aby se jezdilo plnou rychlostí v podstatě centrem města, např. školka v Kollárce je vzdušnou čarou pár desítek metrů od tratě, kde nejsou protihlukové stěny, to je na této trati nezvyklé. Pokud by se město ozvalo, musí u SŽDC uspět, to není protažení podchodu, se kterým nás poslali k šípku. Myslím, že obyvatelé Brodu si zaslouží stejný komfort, jako mají ostatní obce, kterými vede zrenovovaný 1. koridor.
Přeji pěkný den.

2

Re: Protihlukové stěny kolem tratě

Já mám děti rád, ale přijde mi, že si tu z nich někteří poslední dobou dělají "rukojmí" pro vlastní zájmy. Za mě protihluková stěna NE. Obyvatelé pod tratí by byli jistě nadšeni, že už takto koukají do náspu a ještě budou koukat do protihlukové stěny. Ono to není jen o tom pohodlí, že při sledování večerní televize neslyším projíždět rychlíky, ale také je to dost výrazná optická bariéra, která by rozsekla město vpůli ještě víc, než je teď. Železnice k Brodu patří přes 150 let a vedla touto trasou dříve, než se kolem ní postavily (z větší části dobrovolně) domy! Z toho, co sleduji z různých kanálů, mám takový pocit, že se začíná zjišťovat, že se to naopak s těmi protihlukovými stěnami "trochu" přehnalo.

3 Naposledy upravil: Majka (24.08.2011 18:10:14)

Re: Protihlukové stěny kolem tratě

Milý dědo,
díky za Váš názor, ale školka byla jen příklad, stejně tak jsem mohla napsat penzion Anna, kino, divadlo, hotel atd. Mé děti jsou z Brodu již dávno pryč, televizi sleduji sporadicky, takže mne při ní vlaky neruší, rámus vnímám zejména v noci, hlavně když je vedro jako nyní a otevřená okna jsou nutností, však se taky bavíme o PROTIHLUKOVÝCH stěnách. Možná si vzpomenete, jak bylo najednou poklidno, když železničáři stávkovali, to si teprve člověk uvědomil, kolik městem profrčí vlaků. Navíc stěny se staví na náspu, takže není důvod hledět k nim vzhůru ze zahrad. Brod je tratí rozdělený tak jako tak a alespoň by se po ní neprocházeli hazardéři. Já Vám tu železnici neberu, sama jsem nádražácké dítě, jen jste zapomněl, že před stopadesáti lety vlaky nejezdili 160km/h jako nyní a to je ten podstatný rozdíl. Když jsme si zcela dobrovolně stavěli dům, byla nejvyšší rychlost na trati 120km/h. To jen pro přesnost, to je jako kdyby se srovnávala dálnice s kolínskou silnicí. Nikdo jistě kolem kolínské nebude stavět zeď, ale bydlet u dálnice, tak to by byla jiná a 1. koridor je něco jako dálnice pro vlaky, což jistě uzná i takový staromilec jako Vy. Ten "můj" zájem je prostě klidnější spánek, což je jistě velice sobecké, nicméně současná legislativa mi dává za pravdu. Nevím, kde se co přehnalo ve výstavbě, ale v Brodě se toho asi bát nemusíme, když v Úvalech dokáže jeden člověk blokovat rekonstrukci celého nádraží včetně tratě, tak je asi možné všechno. Nicméně v jedné věci se shodneme, i já mám děti velice ráda :-).
Zdravím a přeji krásný den.

4

Re: Protihlukové stěny kolem tratě

Dobrý den,
otázka protihlukových stěn (PHS) je velmi kontroverzní. Jejich plusem je snížení hlukové zátěže o max. cca 5 dB (možná mne někdo opraví, že je to ještě méně). Rekonstrukcí železničního svršku, jež v Českém Brodě proběhla v roce 1996, lze ovšem dosáhnout výraznějšího snížení hlukové zátěže (porovnejte např. hluk v Č. Brodě na novém typu žel. svršku a např. v Úvalech na žel. svršku starém přes 30 let). Mínusem PHS jsou velké investiční náklady (20 mil. Kč / 1 km na jedné straně trati), brutální fragmentace území (výška stěn je cca 5 m), vysoké bezpečnostní riziko (v případě nehody se k vlaku nelze dostat = PHS jsou hasičskou technikou nedemontovatelné a nepřekonatelné, viz cvičení IZS v Plané n. L. v květnu t. r., kdy se záchranné složky k vlaku nedostaly tuším ani po 2 hod., viz http://dopravni.net/zeleznice/10307/dlo … more-10307 ), často kritizované omezení výhledu z jedoucích vlaků, či odraz hluku od PHS k vlaku, tj. zvýšení hluku pro cestující vlakem (běžně dochází ke zvýšení hlukové zátěže pro více osob než je PHS chráněno - např. v ČB projede denně cca 3 - 4 více lidí, než je počet obyvatel ČB).
V případě Českého Brodu by PHS dle současné legislativy a výkladu (již možná došlo k průlomu dosavadní praxe, viz http://www.zelpage.cz/zpravy/8290 ) musely být již od Štolmíře (ještě před nadjezdem silnice II/245) až po úroveň ČOV v Liblicích, to znamená úsek dlouhý cca 3,5 km, tj. cca 6 - 7 km PHS, tj. celkem 120 - 140 mil. Kč (kompletní oprava nástupišť vč. výtahů, informačního systému a prodloužení podchodu na Škvárovnu vyjde na cca 60 mil. Kč). Trať vede v ČB na náspu, výstavba PHS by tuto již přirozenou bariéru v území (mj. v sobotu jsme si mohli připomenout výročí zprovoznění tratě - 20. 8. 1845) zvýšila o cca 5 m (PHS by jistě byly velmi brzy vyzdobeny moderním uměním). Bezpečnostní riziko jsem již zmínil, byť mne známá poslední nehoda vlaků se v ČB, resp. u tehdejšího hradla Štolmíř udála 24.9.1950 a navíc se jednalo o nákladní vlaky (tažené v té době ještě parními lokomotivami).
Jinak všem doporučuji se projet vlakem z Prahy do Benešova, kde výstavba PHS dosáhla svého maxima, PHS chrání i pole, lesy nebo dokonce kontejnerové překladiště...
Snížení hluku na železnici lze provádět i dalšími způsoby, byť v ČR nejsou zatím obvyklé a to především z důvodu „dodavatelsko-odběratelských vztahů“. Velmi účinné je např. pravidelné broušení kolejnic. Podobně účinné jako PHS jsou např. různé absorbéry v koleji známé ze zahraničí, např. na čtyřkolejné trati vedené na viaduktech centrem Berlína..
Jinak ještě upřesnění - přes ČB je nejvyšší rychlost vlaků 120 km/h, z Úval do ČB je 140 km/h, z ČB do Poříčan 130 km/h.
S pozdravem
M. Binko

5

Re: Protihlukové stěny kolem tratě

Dobrý den,
děkuji za vyčerpávající odpověď ohledně PHS od odborníka. Osobně pokud bych si měla vybrat zda podchod nebo stěny, tak jednoznačně podchod. Je hezké, že jsou všechny investice pěkně spočítané, co je však platné, že kompletní oprava nástupišť vč. výtahů, informačního systému a prodloužení podchodu na Škvárovnu by vyšla na cca 60 mil. Kč oproti celkem 120 - 140 mil. Kč za výstavbu stěn, když jak se zde psalo před časem, SŽDC nějaký podchod v Brodě nezajímá. Nebo se něco v toto směru změnilo? Navrhuji žádat pro město protihlukové stěny a pak udělat gesto dobré vůle a spokojit se z rekonstrukcí nástupišť a podchodu :-). Ušetříme tak SŽDC 60 - 80 mil. Kč, to je celkem šlechetné, že? Děda tu připomenul, že trať dělí město na dvě poloviny, to je hlavně pro nás za tratí občas nevýhoda, podchodem by se ty dvě půlky trochu spojily, zejména pokud se v budoucnu rozšíří nákupní zóna na území bývalého cukrovaru.
Přeji všem dalším snílkům hezký den.