1

Téma: Cyklistická doprava v Českém Brodě

Dobrý den všem,
během aktualizace strategického plánu v posledních měsících se dostal do popředí jeden z bodů, a to „Vybudovat provázanou síť cyklotras a cyklostezek ve městě a okolí“. Protože město nedisponuje uceleným dokumentem (koncepcí) na dané téma, chtěl bych v rámci komise dopravy zpracovat Generel cyklistické dopravy na území města Český Brod.
Smyslem zpracování generelu je zejména odstraňovat bariéry pro využívání cyklistické dopravy, a to především k běžnému používání, tj. k dopravní funkci (rekreační funkce bude samozřejmě také součástí generelu), a vytvořit přijatelnou alternativu k individuální automobilové dopravě. Jde o strategický dokument, tj. o jakousi vizi, ke které je třeba směřovat. Některé návrhy budou třeba k řešení i na několik let, ale musíme vědět co chceme a kam až chceme dojít.
V této chvíli si představuji, že budeme řešit např. zbývající jednosměrky, kde by bylo vhodné / možné jezdit na kole obousměrně, zkusit vyřešit třeba nájezd na stezku Břetislava Jedličky v ul. Prokopa Velikého a u Kouřimské brány (netvrdím, že to půjde, ale pokusit se najít nějaké řešení), doplnit vodící ližiny pro kola na schodiště z Podskalí na hřbitov a do podchodu na nádraží apod. Samostatnou kapitolou budou cyklostojany a úschovny na kola.
Pokud vás tato problematika zajímá, podívejte se na stránky www.cyklostrategie.cz Zde najdete nejen inspiraci z jiným míst v ČR i zahraničí, ale i potřebnou legislativu.
Český Brod je město, které má velký potenciál pro rozšíření cyklodopravy. Je stále více lidí, kteří i pro cesty po městě využívají auto, ale třeba by i rádi jeli na kole. Zajímají mne důvody, které např. vás odrazují od jízdy na kole (tedy třeba kromě fyzické námahy). Napište do tohoto diskusního vlákna své podněty a návrhy, které by mohly být realizovány a podpořily by tak více lidí jezdit na kole.
Děkuji vám za spolupráci!
S pozdravem
Marek Binko

2

Re: Cyklistická doprava v Českém Brodě

Díky za tuto výzvu! To je krok správným směrem.

Co přesně mě odrazuje od jízdy na kole?
1) myslím, že není moc bezpečné jezdit po silnicích všeobecně, protože v brodě se zvláště v odpoledních hodinách jezdí skoro bez pravidel a bezohledně. Zkuste se někdy sám postavit na přechod na křižovatce u nádraží. To je prostě hrůza. Stejně třeba v okolí náměstí je to jak na závodní dráze....všichni ví že tam vás nikdo nebude kontrolovat tak se také podle toho jezdí. Vždy jsem si myslel že město je pro lidi a ne pro auta. Pokud bych měl začít používat kolo, tak za předpokladu že bude "vymoženo" dodržování rychlosti a bezpečné jízdy pro auta - rychlostní tabule, kamery, atrapy, cokoliv.
2) nedovedu si přestavit, že bych nechával kolo u nádraží. Samozřejmě, lze využít úschovny, ale ta není nafukovací. Pokud by se zřidila bezpečná úschova kol tak bych to začal využívat. Napadá mě třeba zřídit pracovní místo hlídače kol, nebo nějaké rozumného zabezpečení a s tím samozřejmě zkulutrnění dvora, kde jsou staré stojany na kola.
3) to je výtka do řad cyklistů - velká spousta nepoužívá osvětlení na kole - nevím jestli se někdy někdo z vás srazil ve tmě se neosvětleným kolem, tak věřte že to nění žádná sranda. Ale to je spíš problém obecný.

3

Re: Cyklistická doprava v Českém Brodě

Nic proti cyklodopravě, ale připadá mi, že nastal módní boom v tomto duchu.
1) Rozhodně si nemyslím, že je příliš zdravý pohyb s "otevřenými" plícemi v oblastech se zvýšenými exhalacemi způsobenými provozem motorových vozidel, tedy v městské aglomeraci.
2) Výstavba cyklostezek mi přijde jako prezentace typu: My to také máme, jsme in a módní. S úžasem sleduji, jak v hlavním městě ruší dvouproudé komunikace a páchají červené (někdy obyčejné cyklostezky), po kterých projede cca deset ( počítáme li cesty zpět, tak dvacet) cyklistů denně. Tyto se pak pravidelně udržují minimálně jednou do roka To je solidní finanční tok. A auta mezitím více stojí, než jedou, v tom jednom ponechaném pruhu, a smrdí, a smrdí.
3) Stojany na kola ano, ale tam, kde mají smysl. Ne tam, kde budou sloužit jako sklad pro zloděje.

Proto neříkám ne, ale vyzývám k nepopulistickému přemýšlení. Jaká bude investice, jaké budou dopady na zhoršení dopravní situace ve městě, a co to komu přinese. Vzhledem k tomu, jak byla tato problematika nanesena, nabývám spíše dojmu, že se jedná o krok poplatný módnímu trendu, než o faktickou potřebu městské dopravy. Mám pouze strach, aby se za těžké finance nezpracoval generel, za další těžké (a doufám i kontrolovatelné) finance tento realizoval, a potom nesloužila cykloopatření dvaceti občasným cyklistům, kteří si jedou do trafiky pro noviny.

Born stupid? Try again!

4

Re: Cyklistická doprava v Českém Brodě

.... Pivas, a vy jezdíte na kole ?
Rozvoj cyklodopravy v Brodě plně podporuji. 
Sám se chystám pořídit vhodnou plečku na jízdy po Brodě. Převážně na nádraží a zpět, nějaký ten nákup atd.
Takže za mě:
- cyklo-mobiliář na nádraží
- cyklopruhy
- cyklostezky mimo město se šotolinovým, přírodním povrchem. Nejsem   
   příznivec cyklistických asfaltových dálnic, kde se zbytečně utopí miliony korun.

Pivas napsal:

Nic proti cyklodopravě, ale připadá mi, že nastal módní boom v tomto duchu.
1) Rozhodně si nemyslím, že je příliš zdravý pohyb s "otevřenými" plícemi v oblastech se zvýšenými exhalacemi způsobenými provozem motorových vozidel, tedy v městské aglomeraci.
2) Výstavba cyklostezek mi přijde jako prezentace typu: My to také máme, jsme in a módní. S úžasem sleduji, jak v hlavním městě ruší dvouproudé komunikace a páchají červené (někdy obyčejné cyklostezky), po kterých projede cca deset ( počítáme li cesty zpět, tak dvacet) cyklistů denně. Tyto se pak pravidelně udržují minimálně jednou do roka To je solidní finanční tok. A auta mezitím více stojí, než jedou, v tom jednom ponechaném pruhu, a smrdí, a smrdí.
3) Stojany na kola ano, ale tam, kde mají smysl. Ne tam, kde budou sloužit jako sklad pro zloděje.

Proto neříkám ne, ale vyzývám k nepopulistickému přemýšlení. Jaká bude investice, jaké budou dopady na zhoršení dopravní situace ve městě, a co to komu přinese. Vzhledem k tomu, jak byla tato problematika nanesena, nabývám spíše dojmu, že se jedná o krok poplatný módnímu trendu, než o faktickou potřebu městské dopravy. Mám pouze strach, aby se za těžké finance nezpracoval generel, za další těžké (a doufám i kontrolovatelné) finance tento realizoval, a potom nesloužila cykloopatření dvaceti občasným cyklistům, kteří si jedou do trafiky pro noviny.

5

Re: Cyklistická doprava v Českém Brodě

Děkuji zatím za příspěvky. Jen krátká reakce na Pivase: generel budeme zpracovávat zdarma a ve volném čase. To není sice moc in, ale cítíme prostě potřebu něco takového udělat. Třeba proto, aby těch exhalací z aut nebylo tolik.

6

Re: Cyklistická doprava v Českém Brodě

Pro Frankovka:
V poslední době minimálně. Tu a tam vyjedu. Bohužel, časové důvody nepovolují častější cykloaktivity. Na nádraží chodím v podstatě denně pěšky. Proto se ze mne stal bojovník za podchod na Škvárovnu smile. Na nákupy jezdím autem - zasmrdím, ale dovezu podstatně více než na kole. Proto nemusím jezdit tak často. Cyklisté mi nevadí, 90% mých přátel a kamarádů je v cykloturistice velmi aktivní. Pouze jeden jezdí do práce na kole. Čím dál, tím méně. Je to dáno zdravotním stavem i věkem.
Já také nejsem proti rozvoji cyklistiky a vytvoření podmínek pro ni. Ale s rozumem a rozvahou. Jsem rád, že radnice myslí na zdravý rozvoj občana - hřiště v parku na Škvárovně, posilovna v přírodě a hřiště na petanque v Central Parku a nyní cyklostezky. Je lepší vypěstovat zdravého občana, když bude nemocnice v řiti. Ale jak říkám, s rozvahou a transparentně.

Born stupid? Try again!

7

Re: Cyklistická doprava v Českém Brodě

Na kole se po městě jezdilo vždycky.Dost mě ale vytočí,potkám-li cyklistu na chodníku a neuhne.A myslí si,že na chodníku má přednost.........A pak -jet na kole třeba na nákup,to už zaslouží hodně odvahy.Nechat kolo i pžed prodejnou zamčené.Mám s tím osobní zkušenost.Kdy jsem stála  ve frontě,a než sem přišla na řadu,i zamčené kolo bylo fuč.......Pak sem zjistila proč.Měla jsem levnější zámek a ten není problém odemknout během chvilky něčím jiným.A nikdo si ničeho nevšimnul.A cyklostezky?Je to novodobý fenomén.Myslíte,že lidé začnou jezdit víc?Nebo jak?V našem městě budou důležitější věci.Kdo chce na kole jezdit mimo město,najde si cestu.Děti bych nepustila ani na tu městskou cyklostezku.Pro ně by tu chtělo třeba dopravní hřiště..........

8

Re: Cyklistická doprava v Českém Brodě

Novodobý fenomén je hlavně v českém rybníku výstavba nesmyslných cyklostezek, odnikud nikam, za cenu m2 blížící se nové silnici. Proto chápu občany, kteří nemají vztah ke kolu, značnou přecitlivělost na toto téma. Jak psal Pivas - cyklostezky s rozvahou a transparentně.
Město ale nemůže přehlížet tuto část dopravy. To je krok zpět. Cyklodoprava do městského prostoru patří a je neoddělitelná od ostatních dopravních systému. Názor „kdo chce na kole jezdit, cestu si najde“ můžu lehce vztáhnout na ostatní dopravy. Je to nesmysl.
Dobré je, že vznikne generel. Studie, která popíše potřeby cyklistů (aby nejezdili po chodníku), pojmenuje problémy, otevře diskuzi atd. 
Ke kolům:
Jezdíte na Zahrady? Jak se Vám tam jezdí, chodí … ?

9

Re: Cyklistická doprava v Českém Brodě

Když vidím cyklostezku v Tyršově ulici, tak si říkám čí to asi byl nápad? Kolik stála? Pro koho je, resp. kdo ji používá, jaký je tam provoz? Neslyšel od nikoho, že by to nebyla zbytečnost. To vymyslel odbor dopravy?

10

Re: Cyklistická doprava v Českém Brodě

Cyklostezky udělejte sem pro, ale hlavně vymyslete, kde budou parkovat všechna auta, která přijdou kvůli cyklostezkám o parkovací místa. To je a teprve ještě bude v Brodě problém.